Monday to Saturday - 8:00 -17:30 

3 zasady przedłużenia żywotności hybrydy i elektryka

Każdy przedmiot ma swoją żywotność. Samochód także. Żeby korzystać z niego z powodzeniem jak najdłużej, należy o niego odpowiednio dbać. W przeciwnym razie zdecydowanie zwiększa się ryzyko tego, że pojazd będzie potrzebował dużej naprawy. W niektórych przypadkach może ona nawet nie mieć ekonomicznego uzasadnienia. Jakie więc są 3 podstawowe zasady przedłużenia żywotności hybrydy i elektryka? Co robić, by dłużej móc z niego korzystać?

Serwisowanie w ASO

Podstawą jest regularne serwisowanie samochodu. Nie należy jednak robić tego w pierwszym lepszym warsztacie, bo elektryki i hybrydy znacznie różnią się od spalinówek. Jeśli chcesz, by Twoje auto było w dobrych rękach, to powinieneś je serwisować wyłącznie w takim miejscu, w którym mechanicy dobrze znają daną technologię i model. W przypadku silników elektrycznych mechanik musi też mieć odpowiednie uprawnienia, które pozwalają mu na ich serwisowanie. Nie zapominajmy, że o porażenie prądem podczas serwisowania wcale nie jest trudno. Stąd też oczywiste jest, że mechanik musi doskonale wiedzieć, jak się do niego zabrać.

Obecnie w Polsce dopiero zaczynają powstawać niewielkie warsztaty wyspecjalizowane w serwisowaniu hybryd i elektryków. Zdecydowanie łatwiej jest, więc skorzystać z usług autoryzowanego serwisu danej marki. Warto też przypomnieć, że w przypadku nowych samochodów serwisowanie w ASO jest najczęściej jednym z warunków utrzymania gwarancji. 

Oczywiście zwykle usługi w ASO są droższe, niż te oferowane w niewielkich warsztatach. Nie można jednak zapominać, że wybieranie ich to inwestycja w dłuższą żywotność samochodu. Patrząc na to z tej perspektywy, wydanie kilkuset złotych na dokładny i profesjonalny przegląd jest w pełni uzasadnione. Lepiej zainwestować teraz niewielką kwotę, niż za kilka miesięcy borykać się z poważną awarią, której usunięcie będzie zdecydowanie bardziej kosztowne.

Czyszczenie samochodu

Drugą kwestią jest regularne czyszczenie samochody — z zewnątrz i wewnątrz. Dzięki niemu samochód wygląda zdecydowanie lepiej i zdecydowanie dłużej nadaje się do eksploatacji. Pamiętaj, że Twoje auto może być sprawne, ale jeśli będzie miało brudną i poprzecieraną tapicerkę, to najprawdopodobniej jego wartość radykalnie spadnie. Podobnie wygląda kwestia lakieru. Jeśli jest on zniszczony, zmatowiony czy porysowany, to już na pierwszy rzut oka widać, że auto nie było prawidłowo zadbane.

Co więc robić? Odpowiedź jest prosta — regularnie czyścić swoje auto. Dzięki temu można upewnić się, że te jego elementy, które na skutek codziennej eksploatacji są szczególnie narażone na uszkodzenia, są zabezpieczone. 

Pranie siedzeń i dywaników samochodowych jest bardzo proste i nie wymaga dużego wkładu finansowego. Można przeprowadzać je samodzielnie albo skorzystać z pomocy specjalistów. Co ważne zwykle nie ma potrzeby, by prać tapicerkę samochodową częściej niż dwa razy do roku. Jeśli jednak Twój elektryk lub hybryda jest częścią floty przewożącej pasażerów, to dokładne czyszczenie tapicerki powinieneś przeprowadzać zdecydowanie częściej. Dzięki temu auto wciąż będzie wyglądało świetnie i będzie mogło być Twoją wizytówką. Pamiętaj, że pasażerowie też cenią sobie czystość i wcale nie będą mieli ochoty jeździć z kierowcą, który nie dba o auto. Wożąc pasażerów, warto też zadbać o częste i regularne ozonowanie, które dezynfekuje i neutralizuje brzydkie zapachy.

Prawidłowe serwisowanie baterii do hybrydy i elektryka

Kolejną kwestią, o której trzeba pamiętać, jest prawidłowe dbanie o baterię do elektryka lub hybrydy. Przede wszystkim w żadnym wypadku nie można ignorować powiadomień, które pojawiają się na ekranie komputera pokładowego. To właśnie na nim pojawiają się kody błędów oraz informacje o tym, jakie działanie jest niezbędne. W żadnym wypadku nie można ich ignorować, pomijać lub resetować ustawień, by znikły. 

Pamiętaj, że większość awarii baterii spowodowanych jest błędami w ich eksploatacji. Można więc łatwo ich uniknąć i zdecydowanie obniżyć koszty ewentualnej naprawy. Zdecydowanie łatwiejsze i tańsze jest wymienienie pojedynczych ogniw baterii niż całego akumulatora. 

Tutaj ponownie należy zwrócić uwagę na to, gdzie przeprowadzana jest naprawa. Serwisowanie baterii powinno odbywać się wyłącznie w warsztatach, które mają niezbędne do tego celu uprawnienia i mogą zagwarantować odpowiednio wysoką jakość usług. Niewprawna praca przy baterii może skutkować porażeniem elektrycznym pechowego mechanika albo uszkodzeniem samego akumulatora.

Bateria w samochodzie elektrycznym oraz hybrydowym stanowi niezwykle ważny element. To serce całej konstrukcji. Wymaga więc odpowiedniego zainteresowania i dbania o nią. Jeśli nie chcesz zbyt szybko planować jej wymiany, to koniecznie pamiętaj o regularnym serwisowaniu w specjalistycznym punkcie. Pamiętaj, serwisowanie jest zdecydowanie tańsze i łatwiejsze niż naprawa. Dostarcza ono też zdecydowanie mniej stresu. Jeśli więc chcesz korzystać ze swojej hybrydy lub elektryka długo, wygodnie i bezpiecznie, to serwisowanie baterii powinno znaleźć się w Twoim kalendarzu.