Monday to Saturday - 8:00 -17:30
Na pewno dobrze wiesz, że baterie do samochodów elektrycznych to jeden z produktów, którego znaczenie wciąż rośnie. Teraz jeszcze są w pewnym sensie powiewem przyszłości, ale ich popularność z całą pewnością wzrośnie. Tym bardziej że coraz więcej państw już wprowadza przepisy, które w ciągu najbliższych kilkunastu lat mają całkowicie zakazać sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Wtedy baterie do samochodów elektrycznych będą właściwie elementem obowiązkowym dla każdego nowego auta. To wszystko sprawy oczywiste. Możemy jednak czymś Cię zaskoczyć. Już od kilku miesięcy akumulatory litowo-jonowe to jeden z najważniejszych produktów eksportowych w Polsce. Co to oznacza w praktyce?
Poważne pieniądze
Według danych Comext wartość eksportu baterii litowo-jonowych pod koniec 2020 roku przekroczyła aż 400 mln euro miesięcznie. To najważniejszy towar z ponad 7500 dóbr, jakie Polska eksportuje. Dynamika sprzedaży baterii znacząco wzrosła w połowie 2017 roku i od tego czasu wciąż rośnie. Szacuje się, że w 2021 roku wartość eksportu baterii litowo-jonowych przekroczy 5 mld euro, czyli około 23 mld złotych. A to jak łatwo zauważyć już całkiem potężna kwota.
Fabryka LG
Nie powinniśmy się jednak dziwić tak dużemu eksportowi, skoro na terenie naszego kraju znajduje się ogromna fabryka LG w Kobierzycach (niedaleko Wrocławia). Firma zapowiedziała jej dalszą rozbudowę po to, by mogła jeszcze zwiększyć produkcję baterii. To niezbity dowód na to, że akumulatory litowo-jonowe wciąż będą stanowiły ważne dobro eksportowe.
Zakład LG w Kobierzycach to obecnie największa fabryka baterii w Europie. Po rozbudowie ma stać się największym tego typu zakładem na świecie. Kiedy rozbudowa się skończy, w fabryce zatrudnienie znajdzie nawet do 10 000 osób. Równie imponująca jest planowana roczna produkcja baterii w ilości, która powinna wystarczyć do zasilenia 2 mln przeciętnych samochodów elektrycznych.
Nie tylko LG
Nie ulega wątpliwości, że LG to znana marka, która jest już od lat obecna w Polsce. Nie jest jednak jedyną firmą, która chce w naszym kraju zająć się produkcją komponentów do baterii do samochodów elektrycznych. Budowę swojej fabryki planuje także Umicore. Budowa ruszyła w Radzikowicach koło Nysy. Co ważne, spółka ta z belgijskim rodowodem zajmuje się nie tylko produkcją akumulatorów litowo-jonowych, ale także ich utylizacją. Kolejny zakład należący do tej firmy powstanie w okolicy Konina.
Kto to kupuje?
Duży eksport musi rodzić też pytania o odbiorców. Tutaj moglibyśmy wymieniać ich bardzo dużo, bo samochody elektryczne i hybrydy plug-in są coraz bardziej popularne w Europie Zachodniej i w USA. Obecnie coraz trudniej jest wymienić duży koncern motoryzacyjny, który w swojej ofercie nie ma przynajmniej jednego takiego auta. To z całą pewnością przyszłość motoryzacji, która musi odpowiadać zmieniającemu się prawodawstwu oraz potrzebom samych użytkowników pojazdów. Skoro więc coraz więcej osób będzie chciało jeździć elektrykiem, to musi ich powstawać coraz więcej, a każdy z nich musi być wyposażony w baterię. Dlaczego nie miałaby ona być wyprodukowana właśnie w Polsce?