Monday to Saturday - 8:00 -17:30 

Czy Państwo będzie wspierać zakup elektryków – czyli „Dziesiątka dla elektromobilności”

Pierwszą Ustawę o elektromobilności opublikowano 11 stycznia 2018 roku. Z założenia miała ona zachęcać do wybierania samochodów elektrycznych. W rzeczywistości okazała się ona raczej niewystarczająca, bo nie do czekaliśmy się boomu na elektryki. W całym kraju jest ich obecnie zarejestrowanych tylko kilkanaście tysięcy. To zdecydowanie mniej niż oczekiwano. W związku z tym planowana jest nowelizacja ustawy zgodnie z projektem „Dziesiątki dla elektromobilności”. Co się zmieni?

1.Zmiany w zasadach ustalania stref czystego transportu

W projekcie znalazły się szczegóły, które doprecyzowują zasady tworzenia stref czystego transportu. Ustalono, że mają one powstać dla miast, w których jest powyżej 100 tysięcy mieszkańców (od 1 stycznia 2030). Strefy mogą powstawać we wszystkich gminach – wcześniej ograniczeniem była liczba mieszkańców. Ustalono też obowiązek oznakowania samochodów, które mogą poruszać się po strefach czystego transportu. Rozszerzono też katalog pojazdów, które będą miały wstęp do strefy. Są to: pojazdy elektryczne, na wodór, CNG i LNG, pojazdy na LPG, oraz spełniające określone normy emisji spalin Euro.

2.Ustalono, jak ma wyglądać tworzenie e-pasów na drogach krajowych

W „Dziesiątce dla elektromobilności” zaproponowano regulacje, które mają ułatwić Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad tworzenie specjalnych, uprzywilejowanych pasów ruchu dla autobusów i pojazdów elektrycznych na drogach szybkiego ruchu oraz tam, gdzie często występują korki. Ustalono, jak powinna wyglądać współpraca w tej sprawie pomiędzy samorządami a GDDKiA.

3.Opracowano procedury instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych

Do tej pory spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogły odmówić zainstalowania punktu ładowania bez podawania konkretnej przyczyny. Obecnie ustalono, w jakich konkretnych wypadkach mogą one odmówić mieszkańcom instalacji prywatnych punktów ładowania. Wprowadzono również obowiązek przeprowadzania ekspertyz, które opiszą możliwości przyłączeniowe budynku. Dzięki nim będzie wiadomo, czy odmowa spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej jest zasadna.

Bardziej skomplikowany jest ten proces w przypadku zabytkowych kamienic. Tutaj zgodę musi wyrazić także konserwator zabytków.


4.Zwolnienie z opłat drogowych i środowiskowych autobusów i pojazdów niskoemisyjnych o masie własnej powyżej 3,5 tony

To wyraźna zachęta dla przedsiębiorców. Chodzi o to, by chcieli oni wymieniać swoją flotę na pojazdy o mniejszej emisji spalin, co będzie odciążeniem dla środowiska. Transport jest bardzo ważnym sektorem gospodarki, więc także powinien brać udział w poprawie stanu powietrza.


5. Więcej uprawnień dla inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego (UDT)

Zmiany w przepisach umożliwią Urzędowi Dozoru Technicznego przeprowadzanie większej liczby kontroli. Jego pracownicy będą mogli przeprowadzać kontrole okresowe i doraźne w przypadku podejrzenia wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników stacji oraz punktów ładowania. Działania te mają być podejmowane, gdy wystąpi ryzyko awarii lub uszkodzenia punktu ładującego. Ma to też ułatwić odbiory stacji ładowania oraz zapewnić ich bezpieczeństwo.

6. Wprowadzenie indywidualnych kodów identyfikacyjnych

Indywidualne kody identyfikacyjne mają uzyskiwać operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania oraz dostawcy usług ładowania. Kody mają służyć do stworzenia bazy danych – Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Będzie można sprawdzić w niej status konkretnej stacji ładowania.

7. Pojawienie się definicji carsharingu

Carsharing jest zjawiskiem pozytywnym ze względu na stan środowiska. Dlatego jego rozwój powinien być wspierany przez państwo. Ta nowelizacja wprowadza konkretną definicję współdzielenia pojazdów i określa przywileje dla ich operatorów. Na początek planowane jest zezwolenie na poruszanie się pojazdów carsharingu po buspasach oraz brak opłat za parkowanie w strefie. Na razie takie przywileje należą się wyłącznie pojazdom elektrycznym.

8. Wprowadzenie korzystniejszych zasad amortyzacji samochodów elektrycznych

Zakup elektryka ma się po prostu bardziej opłacać. Właściciel auta może dokonywać odpisów z tytułu ich zużycia do kwoty 225 tys. zł. W przypadku spaliniaków to tylko 150 tysięcy.

9. Wprowadzenie regulacji związanych z rozwojem infrastruktury tankowania wodorem

Zgodnie z planami – w tym roku mają powstać dwie pierwsze stacje tankowania wodoru w Polsce. Koniecznie jest więc ustanowienie odpowiednich przepisów, które uregulują dalszy rozwój ich sieci.

10. Dostosowanie polskiego prawa do wymogów UE

Jednym z celów wprowadzenia nowelizacji jest dostosowanie polskiego prawa do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniając dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego oraz Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE, w kwestiach związanych z budową stacji ładowania przez operatorów sieci dystrybucyjnych (OSD).