Monday to Saturday - 8:00 -17:30
Hybrydy typu plug-in to samochody, które zyskują na popularności. To rozwiązanie pośrednie pomiędzy tradycyjnymi samochodami zasilanymi silnikami spalinowymi i elektrykami. Równocześnie różni się ono od typowych hybryd, bo umożliwia ładowanie baterii z zewnętrznych źródeł prądu. Hybrydę PHEV można podłączyć do domowego gniazdka i do stacji szybkiego ładowania. Co jeszcze musisz o niej wiedzieć?
Co to jest PHEV?
PHEV to skrót od Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Nie należy jednak mylić samochodu typu plug-in ze zwykłą hybrydą. Różnica jest znacząca. PHEV mają większe baterie (o pojemności od 9 do nawet 13 kWh), które umożliwiają przejechanie na nich bez ładowania do 50 km. Bateria nie jest ładowana wyłącznie przez odzyskiwanie energii z hamowania, ale można ją podłączyć do stacji szybkiego ładowania albo nawet do domowego gniazdka elektrycznego.
Więc możliwości ładowania to większy komfort dla użytkowników hybryd typu plug-in. Nie można się więc dziwić temu, że ich popularność rośnie. Warto też podkreślić, że pełne ładowanie akumulatora trwa od dwóch do trzech godzin. Oznacza to, że bez problemu naładujesz baterię po pracy we własnym garażu. Kiedy ty będziesz odpoczywał, twoje auto przygotuje się do następnego dnia pracy. W niektórych wspólnotach mieszkaniowych powstają nawet specjalne stacje ładujące przy miejscach parkingowych. Na ten moment są one jeszcze rzadkością, ale z czasem staną się standardem.
Co ważne – planując wyjazd na dłuższą trasę, nie musisz rysować sobie mapki ze specjalnymi stacjami ładowania i planować postojów. Baterie naładujesz wszędzie tam, gdzie jest prąd… a jeśli nie chcesz się zatrzymywać, to po prostu będziesz używać wyłącznie silnika spalinowego. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne w sytuacjach awaryjnych. Musisz tylko liczyć się z tym, że spalanie wzrośnie.
Stworzone z myślą o jeździe w mieście
Auta PHEV doskonale sprawdzają się w mieście. Są to hybrydy, więc mają dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Zadaniem elektrycznego jest wspieranie tradycyjnego zasilania. W mieście silnik elektryczny może właściwie całkowicie zastąpić silnik spalinowy i przejąć jego rolę. Taka sytuacja ma miejsce przy typowej miejskiej jeździe, czyli częstym zatrzymywaniu się i ruszaniu (korki, czerwone światła) oraz niskich prędkościach. Wtedy PHEV pozwala na zmniejszenie spalania aż do 3-4 l/100 km.
Równocześnie silniki te mają na tyle dużo mocy, że mogą osiągać prędkość nawet do 130 km/h. Nie jest to może wynik, który zadowoliłby miłośnika szybkiej jazdy – ale na warunki miejskie jest to prędkość większa niż potrzebna. Trzeba też wziąć pod uwagę, że zwykle w strefie zabudowanej obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Sytuacji, w których można w mieście bardziej się rozpędzić jest niewiele, więc większe osiągi silnika nie należą wcale do niezbędnych.
Warto też pamiętać, że hybrydy typu plug-in zostały stworzone przede wszystkim z myślą o mieszkańcach miast. Na jednym ładowaniu można przejechać od 30 do 50 km, co z założenia ma być odległością, która pozwoli na dojechanie do pracy i z powrotem bez odpalania silnika spalinowego.
Niskoemisyjne
Samochody PHEV zalicza się do pojazdów niskoemisyjnych. Nie są one w pełni przyjazne środowisku, bo emitują spaliny, ale emisja ta jest dużo niższa niż w przypadku pojazdów zasilanych w sposób tradycyjny. Nie można zapominać, że zasoby ropy naftowej się zmniejszają. Do tego też dochodzi rosnące skażenie środowiska i ocieplenie klimatu na skutek emisji gazów cieplarnianych. Duża ich ilość pochodzi właśnie ze spalin samochodowych. Z tego właśnie powodu wszystkie rozwiązania, które mogą zmniejszyć ich ilość są pożądane i intensywnie rozwijane.
Z tych też powodów możemy w najbliższych latach zaobserwować wzrost zainteresowania hybrydami plug-in oraz polepszeniem parametrów charakteryzujących tę technologię. Coraz więcej modeli będzie zasilanych w ten sposób, a co ważne – samochody te będą miały coraz dłuższy zasięg na jednym ładowaniu i coraz większe osiągi.
Bardzo duże zainteresowanie
Hybrydy typu plug-in cieszą się ogromnym zainteresowaniem. To rozwiązanie, które odpowiada wielu użytkownikom, bo jest pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy nowoczesnym elektrykiem a tradycyjnym spaliniakiem. Hybryda ma silnik spalinowy, więc bez obaw można wybrać się w dłuższą trasę i nie myśleć o dostępności stacji ładowania. Baterię można naładować ze zwykłego gniazda, więc auto można naładować nawet we własnym garażu (a w niektórych miejscach także na miejscu parkingowym pod chmurką). Równocześnie jednak auto jest zasilane elektrycznie, czyli jest przyjazne środowisku i mało pali. To wszystko przekłada się na spore zainteresowanie autami PHEV.
A jeśli pod uwagę weźmie się także to, że auta tego typu są dostępne w bardziej przystępnych cenach niż samochody elektryczne… to mamy gotową receptę na sukces. Z tego też powodu producenci samochodów poszerzają swoją ofertę hybryd.
Przykłady aut PHEV:
- VW Golf GTE,
- Toyota Prius Plug In Hybrid,
- Volkswagen Passat GTE,
- Mini Cooper CountryMan SE,
- Porsche Panamera Turbo S Hybrid,
- Audi Q7 e-tron,
- Mitshubishi Outlander PHEV.