Monday to Saturday - 8:00 -17:30
Pojazdy hybrydowe charakteryzują się tym, że mają dwa silniki – jeden jest spalinowy, a drugi – elektryczny. Oba silniki współpracują ze sobą po to, by zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. Na krótkich dystansach można nawet jeździć bez włączania silnika spalinowego. Jak to działa w praktyce? O czym warto wiedzieć, użytkując hybrydę?
Różne rodzaje
Zacznijmy od tego, że hybryda hybrydzie nie równa. Jako klasyczne hybrydy możemy uznać auta HEV (Hybrid Electric Vehicle), czyli tzw. pełne hybrydy. To pojazdy, w których jest silnik spalinowy, elektryczny oraz dedykowana do niego bateria. Bateria ta jest doładowywana podczas jazdy i nie ma możliwości ładowania jej z zewnętrznych źródeł.
Są też hybrydy typu plug-in (PHEV). One także mają silnik spalinowy i elektryczny oraz baterię. Ona jednak nie ładuje się podczas jazdy, ale trzeba ją ładować z gniazda sieciowego albo ze specjalnej stacji ładowania. Co ważne, hybryda i hybryda typu plug-in są pojazdami, które wykorzystują tę samą technologię. Różnica jest jednak taka, że plug-in ma większy akumulator i może być ładowana z zewnętrznych źródeł energii.
Rodzaje hybryd i jak one działają
Mówiąc o rodzajach hybryd najczęściej mamy na myśli podział podany wyżej. Warto jednak wspomnieć również o zupełnie innym podziale, który dużo bardziej oparty jest na aspektach technicznych. Przyjrzyjmy się więc trzem rodzajom hybryd.
1) Hybrydy szeregowe
Pierwszy z nich to hybrydy szeregowe. W nich silnik spalinowy nie jest mechanicznie połączone z kołami pojazdu. Jest to po prostu napęd do generatora, który wytwarza prąd zasilający silnik elektryczny. Ten z kolei napędza koła. Układ ten jest zazwyczaj dodatkowo uzupełniony akumulatorem, który może gromadzić nadmiar energii i wykorzystywać go w momentach, które wymagają większego nakładu mocy np. wjazdu pod górę albo gwałtownego przyspieszenia.
Cechą charakterystyczną dla tego układu jest dynamiczna jazda już od początku poruszania się. Mówiąc inaczej, silnik elektryczny udostępnia maksymalny moment obrotowy już od samego ruszania pojazdu np. spod świateł.
2) Hybrydy równoległe
Występują one też pod nazwą mild hybryd, czyli mHEV. W tym układzie silnik spalinowy jest połączony z kołami i jest podstawowym źródłem napędu. Silnik elektryczny z kolei pełni rolę wspomagającą. Najczęściej jest zamontowany na wale łączącym silnik spalinowy z przekładnią. Silnik elektryczny jest uruchamiany w sytuacjach, w których potrzebny jest duży moment obrotowy. W takich sytuacjach silnik elektryczny umożliwia uzyskanie wyższego momentu obrotowego. Oczywiście w takim układzie silnik elektryczny nie może stanowić samodzielnego napędu pojazdu.
3) Hybrydy szeregowo-równoległe
Ten typ hybryd nazywany jest często pełną hybrydą. Łączy ona w sobie cechy hybryd szeregowych i równoległych i wydobywa z nich to, co najlepsze. Silnik spalinowy jest w tym układzie połączony mechanicznie z kołami i może je napędzać, ale wcale nie musi. Koła mogą też być napędzane przez silnik elektryczny. W układzie jest też miejsce na akumulator, który magazynuje odzyskiwaną podczas jazdy energię. Pierwszym samochodem zaprojektowanym w tej technologii jest Toyota Prius.
Przekładania planetarna
W każdym pojeździe hybrydowym jest przekładnia planetarna, która łączy silnik spalinowy, elektryczny, koła i generator. To właśnie jej zadaniem jest sumowanie momentów obrotowych wytwarzanych przez silniki i podział prędkości obrotowej wału silnika spalinowego pomiędzy generator i koła. To właśnie ta przekładania odpowiada za cechy charakterystyczne hybryd.
Tutaj też warto zwrócić uwagę na to, że układ przekładni i silników jest bezstopniową skrzynią biegów. Nazywa się ją e-CVT (electric Continuously Variable Transmission). Co jej obecność oznacza dla użytkownika? Tyle że hybrydą jeździ się tak, jak automatem – czyli po prostu wygodnie. Kierowca hybrydy nie może martwić się tym, kiedy powinien włączyć się który silnik. Jego auto samo wie to najlepiej.
Z myślą o środowisku i kieszeni użytkownika
Pisząc o hybrydach, po prostu trzeba wspomnieć o tym, dlaczego tak właściwie one powstały. Jedną z podstawowych spraw jest troska o środowisko. Mniejsze spalanie paliwa przez tradycyjne silniki spalinowe, to mniej spalin trafiających do atmosfery. Mniejsze spalanie to także więcej pieniędzy w kieszeni osoby, która z pojazdu korzysta. Pod tym kątem hybrydy sprawdzają się całkiem dobrze. Po pierwsze – pojazdy HEV mogą pokonywać niewielkie odległości bez konieczności włączania silnika spalinowego. Oznacza to, że mogą zachowywać się jak pojazdy elektryczne. W takim wypadku nie emitują żadnych spalin i nie hałasują. Po drugie – w hybrydach jest wydajny system odzyskiwania energii. Czyli jeżdżąc samochodem, ładujesz go. Wykorzystywana przez silnik elektryczny energia jest więc właściwie darmowa i równocześnie obniża średnie zużycie paliwa. Testy wykazały, że spalanie samochodu hybrydowego w zakorkowanym mieście może spaść nawet do 3 l na 100 km. To całkiem niezły wynik, prawda? To najprostszy sposób na tanie i jednocześnie przyjazne środowisku poruszanie się po mieście.