Monday to Saturday - 8:00 -17:30
Program „Mój elektryk” uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oferuje dopłaty dla nabywców samochodów elektrycznych lub wodorowych. W ciągu roku od uruchomienia programu Polacy złożyli ponad 2,7 tysiąca wniosków o łącznej wartości ponad 56 mln zł. Fundusz przyjął wnioski na kwotę ponad 28 mln zł, a wypłacił indywidualnym nabywcom ponad 16,6 mln zł dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych, które dotyczyły 778 wniosków. Ponad cztery razy więcej dotacji, czyli ponad 66 mln zł, trafiło do leasingodawców samochodów elektrycznych, sfinansowano blisko 2,2 tysiące pojazdów.
Zainteresowanie samochodami elektrycznymi rośnie, zgodnie z badaniem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, co trzeci kierowca planujący w ciągu najbliższych trzech lat zakup auta, rozważa zakup samochodu elektrycznego. Według wiceprezesa NFOŚiGW Pawła Mirowskiego program „Mój elektryk” wpływa na zmianę postaw użytkowników polskich dróg, stymulując rynek pojazdów zeroemisyjnych.
Dla nabywców indywidualnych dotacja wynosi 18 750 zł, a limit ceny wynosi 225 tys. zł, dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny, przewidziano 27 tys. zł dopłaty, bez limitu ceny elektrycznego samochodu. Realizacja programu „Mój elektryk” przewidziana jest na lata 2021-2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 roku lub do wyczerpania środków.
W obliczu rosnących cen na rynku motoryzacyjnym, inflacji oraz wzrostu stóp procentowych wpływających na wysokość rat leasingu, program „Mój Elektryk” jest kluczowym czynnikiem zachęcającym do zakupu samochodu elektrycznego. Jednak aby program przyniósł wymierne korzyści rynkowe, konieczne jest długoterminowe zapewnienie dostępu do subsydiów.
Najtańszym samochodem elektrycznym jest Dacia Spring, którą można kupić za co najmniej 91 400 zł, a najdroższym pozostaje Tesla Model X, za którą trzeba zapłacić co najmniej 514 990 zł. Według badania „Postawy ekologiczne Polek i Polaków” Blue Media, 19% respondentów deklaruje, że rozważa zakup samochodu elektrycznego, ale większość uważa, że są one wciąż za drogie (81% respondentów) i brakuje infrastruktury (12% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem).
Program „Mój elektryk” ma na celu stymulowanie rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych poprzez dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych oraz wsparcie budowy ładowarek, zielonego transportu miejskiego i stabilizacji sieci elektroenergetycznej na potrzeby elektromobilności. Współpracujący z NFOŚiGW Bank Ochrony Środowiska zaprasza firmy leasingowe do współpracy przy wdrażaniu programu.
Długoterminowe zapewnienie dostępu do subsydiów jest kluczowe dla sukcesu programu „Mój elektryk” i popularyzacji elektromobilności w kraju. W efekcie zwiększenia liczby zarejestrowanych pojazdów zeroemisyjnych należy kontynuować program i dokonać zmian w zakresie procedury i terminów uzyskiwania dopłat oraz rozwijania infrastruktury ładowania, by zachęcać kierowców do zakupu samochodów elektrycznych.