Monday to Saturday - 8:00 -17:30 

Największa fabryka baterii do elektryków będzie w Polsce

Duże inwestycje zawsze wywołują dużo emocji. Tak właśnie może być w tej sytuacji. Mamy powód do radości – w Polsce powstanie największa fabryka baterii do samochodów elektrycznych. Za tą inwestycję odpowiedzialna jest koreańska firma LG Energy Solutions, która prognozuje, że w swoim zakładzie zatrudni aż 10 000 osób.

From Wrocław with love

Fabryka baterii powstanie w Kobierzycach pod Wrocławiem. Obecnie już funkcjonuje tam mniejszy zakład LG, który zostanie rozbudowany tak, by mógł osiągnąć zdolność produkcyjną akumulatorów o pojemności 100 GWh rocznie. Na pewno zastanawiasz się, czy to dużo, bo sama ta liczba niewiele Ci mówi. To bardzo dużo! W całym 2019 roku na całym świecie wyprodukowano akumulatory litowo-jonowe o łącznej pojemności 180 GWh. Jeśli więc wszystko pójdzie zgodnie z planem, to zakład pod Wrocławiem będzie największym producentem akumulatorów na świecie i będzie miał bardzo dużą przewagę nad konkurencją. To zdecydowanie zwiększa szansę na to, że zakupiony elektryk będzie jeździł na baterii wyprodukowanej w naszym kraju. Na ten moment wiadomo, że akumulatory z tej fabryki trafią do Grupy Volkswagen, Jaguara I-Pace, elektrycznego Transita i Forda Mustanga. Mają więc trafić nie tylko do Europy, ale też do Stanów Zjednoczonych i Meksyku.

Gdzie szukać konkurencji?

Oczywiście konkurencja nie śpi. Podczas gdy LG realizuje rozbudowę w Polsce, inne firmy planują swoje inwestycje w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Pod uwagę brana jest przystępna lokalizacja oraz niskie koszty pracy. Transport baterii musi przecież być opłacalny. Dlatego też firma SK Innovation zbudowała trzy fabryki na Węgrzech. Ich łączna zdolność produkcyjna to 7,5 GWh, więc na razie trudno uważać je za realną konkurencję dla fabryki LG pod Wrocławiem. Z czasem może się jednak to zmienić. Warto też pamiętać, że Niemiecki rząd planuje do 2030 roku otworzyć fabryki, które będą produkowały aż 200 GWh. Do tego czasu jednak zapotrzebowanie na baterie do elektryków będzie zdecydowanie większe, ponieważ w niektórych krajach będzie już obowiązywał zakaz sprzedaży z silnikami spalinowymi, a w innych będzie się już zbliżał wyznaczony deadline.

Nie można też zapominać, że w przypadku samochodów elektrycznych trendy wyznacza Elon Musk – właściciel Tesli. Musk słynie z odważnych i śmiałych planów. Jednym z nich jest podniesienie produkcji akumulatorów litowo-jonowych w fabrykach Tesli do pojemności 3 000 GWh. Dał sobie na to czas do 2030 roku. To bardzo ambitny plan. Czy zostanie zrealizowany? Czas pokaże. Obecnie największa fabryka baterii do elektryków będzie w Polsce. Jak długo będzie cieszyła się tym mianem? Zobaczymy.